lauantai 6. lokakuuta 2012

Hossa-12

Niin se vaan pari viikkoa meni että hurahti.. Taas on yksi ikimuistoinen reissu takana ja loma lähenee loppuaan. Lähdimme reissuun perjantaina 28.9. yöllä ja takaisin kotiin saavuttiin eilen illalla.

Lauantaina perille päästyä jätettiin auto tien varteen ja vetästiin rinkat selkään, sen jälkeen lähdettiin kävelemään kohti mahdollista majapaikkaa gps avulla.. Parin kilometrin päästä löydettiin oikein mukavan näköinen paikka pienen metsälammen rannalta ja päätettiin pistää vaelluskota pystyyn.

Tämä tukikohta palveli meitä ensimmäiset yöt. Aamuisin jätettiin ylimääräiset kamat kotaan ja lähdettiin seikkailemaan metsään lintujen perässä. Keli oli melko sateinen ja kolea, mutta makuupussissa ei yölläkään tarvinnut palella ja vaatteet kuivu narulla yön aikana. Tarakin viihtyi mielellään makuupussin lämmössä ;)

Päivät kului nopeasti luonnossa liikkuen, vaikka ihan hyvissä ajoin aamulla lähdettiinkin liikenteeseen. Ennen pimeän tuloa oltiin yleensä takaisin ja sitten oli ohjelmassa ruuanlaittoa.

Reitit meillä oli pääasiassa omia ja niitä gps avulla kuljettiin Hossan metsästysalueella milloin missäkin. Tukikohtana meillä toimi kodan lisäksi myös Ristiluoman-, Kantokosken-, Laukkujärven-, Kukkurin- ja Lavajärven autiotuvat. Tukikohdan vaihdos paikasta toiseen tehtiin autoa apuna käyttäen, josta sitten käveltiin joko merkittyä polkua tai omaa reittiä pitkin perille. Autiotuvat oli pääasiassa hyväkuntoisia ja ihmisetkin olleet hyvätapaisia (tuvat oli jätetty siistiin kuntoon), mutta pitkospuut veti useemmassa paikassa viimesiään..

Ristiluoman autiotupa

Kantokosken autiotuvalle oli lyhyt matka autolta
Aurinko laskee Kukkurissa

..Ja hevonperse ja pillupuro ja mitäs näitä nyt olikaan :D

Kohti Laukkujärven autiotupaa

Laukkujärven autiotupa

Tara löysi paikkansa laverin alta

Reissun lintusaalis jäi aika pieneksi, mutta itse pääsin kuitenkin tavoitteeseeni ampumalla yhden linnun. Tilaisuuksia ja lintuja olis ollu kuitenkin enemmänkin, mutta tällä kertaa linnut oli fiksumpia kun myö. Ensimmäiseksi saaliikseni sain haulikolla miähen hyvillä opeilla komean pyyn! Osuma oli melkosen täydellinen, parempi kun olisin osannut kuvitellakkaan ja lintu tippui heti.

Kakkos viikolla käytiin harrastamassa hieman kulttuurimatkailua ennen viimeistä tukikohdan vaihtoa. Suunnaksi tällöin otettiin värikallio ja käytiin kävelemässä 9km reitti. Päätepisteessä tehtiin tulet värikallion kodalla ja paisteltiin makkarat ja keitettiin kahvit. Ihan mukava retki tämäkin, vaikka vettä taas satokin.

Kulttuurimatkailun jälkeen otsalamppujen valossa saavuttiin Lavajärven autiotuvalle, jossa vietettiin viimeiset pari yötä. Lavajärven autiotupa oli siitä erikoinen, että se oli kunnostettu vanhasta savusaunasta ja sen pihapiiristä löytyi vanhat hevostallin rauniot.

"Tämä tupa on kunnostettu vanhasta Lavajärven kämppäkartanon savusaunasta. Kartanoista on parhaiten säilynyt Metsähallituksen vuonna 1938 rakentama Lavajärven rannalla oleva kämppäkartano. Siitä on jäljellä suuri, n. 20 hevosen talli ja tämä Lavajärven autiotuvaksi kunnostettu vanha savusauna. Itse kämppä on purettu ja kuljetettu pois. Maastossa näkyvät hevosteiden ja kämppäpolkujen pohjat ovat myös muistoja vanhoista puutavaran hakkuista.."

Kotia kohti lähettiin ajelemaan torstaina iltapäivällä, mutta ennen kuin nilkka oli turvoksissa pysähdyttiin Raatteentien museossa. Itse museo oli kyllä valitettavasti jo "kautensa" päättänyt, joten jouduttiin tyytymään ulkoalueen nähtävyyksiin; vaan oli niissäkin kyllä näkemistä!

*aaveimaista kilkatusta*

Semmonen reissu se, lyhykäisyydessään. Juttua ja kuviahan olis taas vaikka millä mitalla, mutta joku järki olis kai yritettävä pitää :D Saas nähä kauan menee ennen kun taas rupee suunnittelemaan uutta reissua pohjosiin...

Ja noin muuten. Aika erikoinen tää bloggerin formaatti, paaaljon monimutkasempi kuin vuodatus.net :D Antakee siis anteeks jos ja kun nää sivut sekoilee ja muuta.. Palaute ulkoasusta ja tekstistä ja noin muutenkin on erittäin tervetullutta. Myös vinkit miten tätä käytetään on jees.

1. Hieno reissu ollut teillä. Hyvin olet dokumentoinut reissun kulkua ja kuvannut paikkoja ja yksityiskohtia! Jatka samaa rataa, mukava lukea ja katsella =)

2. Kiitos, mukava että pidit :) Nuo on aina sellaisia ikimuistoisia reissuja, jotka painuu syvälle mieleen.